Werkzaamheden bij Hooipolder vormen allesomvattend bodemproject

Bij knooppunt Hooipolder kun je als automobilist negen van de tien keer ongevraagd even van het gaspedaal af. Het knelpunt gaat daarom, als onderdeel van de verbetering bij A27 Everdingen - Hooipolder, de komende jaren op de schop. De werkzaamheden hebben ingrijpende gevolgen voor de bodem. Daar komt de OMWB in beeld.

“Alle bodemwerkzaamheden binnen ons werkgebied vallen onder ons toezicht”, vertelt toezichthouder Peter van Vuuren. Wat aannemerscombinatie ALSEEN in opdracht van Rijkswaterstaat gaat doen is écht groots. Voor ons is het daardoor ook een uitzonderlijk groot project, dat raakt aan meerdere aspecten van onze bodemexpertise.” Dat vraagt om toelichting.

Afspraken Peter van Vuuren bezoekt met regelmaat het werkterrein rondom het knooppunt Hooipolder. Hij kent er de mensen en overziet met vertrouwen wat er gebeurt. “We hebben aan de voorkant goede afspraken gemaakt met de aannemers en de opdrachtgever. En minstens zo relevant: de betrokken gemeenten tijdig benaderd. Transparant zijn over de planning en de concrete werkzaamheden is belangrijk, maar nog belangrijker is het om ze deelgenoot te maken van onze afwegingen en keuzes. Want er gebeurt de komende maanden veel in de leefomgeving van de gemeenten Altena, Geertruidenberg en Oosterhout.”


"Je moet je realiseren dat er een miljoen kuub grond wordt toegepast, daarvan kun je moeilijk iedere korrel omdraaien."


Miljoen kuub Vrachtwagens rijden af en aan om grond te verplaatsen. Peter staat er, zoals hij zelf zegt, zeker niet streng met ‘de politiepet op’ op toe te zien. “Je moet je realiseren dat er een miljoen kuub grond wordt toegepast, daarvan kun je moeilijk iedere korrel omdraaien. Vertrouwen is alles. Daar sturen we op, en maken we goede afspraken voor. De aannemer leverde daarvoor een grondstromenplan aan. Wij toetsen daarbij gedurende het traject of de aannemer zich houdt aan zijn eigen afspraken”, vertelt Peter.

Verantwoord Het klinkt wat vrijblijvend maar dat is het niet. “Alle grondstromen worden administratief aan de hand van rapportages aan ons verantwoord. Een klein deel daarvan bestaat uit thermisch gereinigde grond, dat straks hier en daar de basis vormt voor de nieuwe aangelegde snelwegen. Daarover hebben we met de opdrachtgever en uitvoerders goede afspraken gemaakt. De aanleg van de wegen beslaat namelijk een enorm oppervlak. Er is dan sprake van grootschalige bodemtoepassing. In zo’n geval gelden er specifieke regels voor welke grond er gebruikt mag worden. Thermisch gereinigde grond kent vele voordelen op civieltechnisch en dus praktisch vlak, er is goed mee te werken voor de uitvoerder. Daarnaast is het een duurzame oplossing, het eerder gebruikte materiaal dient in deze vorm namelijk een nieuw doel en draagt zo bij aan circulariteit. Mits het goed wordt toegepast is het veilig en verantwoord voor mens en natuur. Het valt of staat met de juiste samenstelling en toepassing, dat is afgestemd en daar zien we op toe. Bovendien hebben we er als extra maatregel een maatwerkbesluit voor genomen. Het betekent dat we er de komende tien jaar vanuit vergunningverlening op twee plekken gaan monitoren hoe de grond zich er verhoudt tot de leefomgeving. Gevallen van uitloging op de leefomgeving zijn zo goed als uitgesloten, maar signaleren we op die manier toch tijdelijk.”

Bomkraters Als toezichthouder kan Peter deze toepassing van verontreinigde grond zonder zorgen toestaan. Het heeft allemaal met de context te maken. Want op het moment dat er in de nog uit te graven grond een verontreiniging wordt aangetroffen, treedt er een draaiboek voor sanering in werking. Peter: “Vanuit historisch perspectief weten we dat in deze contreien voormalige bomkraters zijn gevuld met materiaal dat nu niet bepaald geschikt is om in de grond te stoppen, denk aan puin en andere rommel. Zodra we dat aantreffen moeten die partijen verontreinigde grond ook weer op de juiste wijze afgevoerd worden. Dat vraagt om afstemming. Hetzelfde geldt voor mogelijke vrijkomende afvalstoffen op het moment dat oud wegdek verwijderd wordt. Is dat materiaal teerhoudend of niet? Dat controleren we steekproefsgewijs.”

Drones In letterlijke vogelvlucht dringt de omvang van het ingrijpen op de bodem hier in Hooipolder pas écht door. Peter: “Al die werkzaamheden en de exacte bewegingen brengen we tegenwoordig zelf in beeld met de drones van ons team Onderzoek & advies. Het stelt ons in staat om aan de hand van hoogte, breedte en diepte precies na te gaan waar en hoeveel er wordt gegraven. En wat er mee gebeurt. Dat geeft een heel ander, en vooral preciezer beeld, dan vanaf de grond bezien.”

Verwachting Het toezicht vanuit de OMWB duurt nog tot 2028. Naar verwachting zijn vanaf dat moment de werkzaamheden rondom Hooipolder gereed. Tot die tijd is het fundament van de leefomgeving in onze regio nergens zo zichtbaar als daar.

Enthousiast geworden? Dat komt goed uit want de OMWB zoekt op dit moment naar nieuw talent met hart voor de bodem en een passie voor een schone, veilige en duurzame leefomgeving. Kijk op www.werkenbijomwb.nl voor de omschrijving van de vacatures. We zoeken een:

  • Senior toezichthouder bodem
  • Coördinator bodemtoezicht
  • Toezichthouder bodem
  • Adviseur bodem
Solliciteer

Meer lezen over het werk van Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant?

Abonneer je op OMWB [in beeld]