[Vijf vragen over]:
Verplichte registratie van zakelijke en woon-werk kilometers
Sinds 1 juli moeten bedrijven elke kilometer die een medewerker aflegt voor het werk registreren. Is er een auto gebruikt? Rijdt die op diesel of benzine, of is het een elektrische wagen? Dat soort gegevens. De omgevingsdiensten gaan dit controleren. Narda Smulders, energie-adviseur bij de OMWB vertelt er meer over.
De ‘rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit’ is een landelijke regeling die geldt voor alle organisaties met meer dan honderd medewerkers. Bijna de helft van de uitstoot van personenmobiliteit komt door werkgebonden verkeer. Met de registratieplicht, en eventueel aanvullend beleid, wil de overheid organisaties aanzetten hun CO2-uitstoot door personenmobiliteit te verminderen. Het doel is om op deze manier de uitstoot met 1 megaton CO2 (1.000 miljoen kilo) te verminderen. Vanaf 2050 moet werkgebonden personenmobiliteit klimaatneutraal zijn en mag er helemaal geen CO2 meer worden uitgestoten.
"Elke kilometer telt bij het terugdringen van CO2-uitstoot."
"Bedrijven moeten op jaarbasis verantwoorden hoe er is gereisd."
Wat houdt de registratieplicht praktisch in?
“De registratieplicht houdt in dat bedrijven op jaarbasis moeten verantwoorden hoe medewerkers reizen. Daarbij gaat het om de binnenlandse zakelijke kilometers. Voor elke rit geldt steeds weer: is er een auto, trein of fiets gebruikt. Het gaat om alle reisvormen. Ook het type brandstof van het vervoersmiddel moet worden vermeld. Vliegkilometers en internationale treinreizen vallen buiten de registratieplicht. Dat geldt ook voor bestelbussen op grijze kentekens.”
Hoe moet je dat bijhouden als werkgever?
“Via het e-loket van de overheid kunnen bedrijven de gegevens registreren met behulp van een vragenlijst. Ook kunnen bedrijven gebruik maken van handige digitale hulpmiddelen van bijvoorbeeld leasemaatschappijen en aanbieders van OV. Verder gebruiken werkgevers eigen bronnen zoals de kilometerdeclaraties van hun medewerkers. Denk ook aan het registeren van de kilometerstanden van de auto’s in hun wagenpark.”
Wanneer moeten de gegevens bekend zijn?
“De regeling geldt vanaf 1 juli, maar de deadline voor het doorvoeren van gegevens is 30 juni 2025. Bedrijven kunnen zelf kiezen of ze dat per half jaar doen of in één keer voor het hele jaar. De maatregel is vooral bedoeld om bewustzijn te creëren en organisaties aan te zetten om de CO2-uitstoot door personenmobiliteit terug te dringen. Bijvoorbeeld door reizen met het openbaar vervoer te stimuleren of door over te stappen op elektrische rijden.”
Wat is de rol van de OMWB?
“In totaal gaat het in ons werkgebied om 560 organisaties. Die sturen wij eerst een brief. Ook de Rijksoverheid heeft ze al geïnformeerd. Het is onze taak om te controleren of bedrijven de verplaatsingsgegevens inderdaad doorgeven. Ook beoordelen we de rapportages van deze gegevens. We kijken of we opvallende afwijkingen zien. Is dat zo, dan vragen we organisaties om extra informatie. Tot 2026 is er (nog) geen normstelling. Een boete kan wel worden opgelegd als een bedrijf geen rapportages heeft ingediend of dat aanvullende gegevens niet of niet goed genoeg worden aangeleverd.”
“Wat je ook gaat zien is dat de registratie zal doorwerken bij bijvoorbeeld milieukeurmerken. En ongetwijfeld gaat de overheid in de komende jaren steeds meer eisen stellen aan het verduurzamen van het mobiliteitsbeleid als doelen niet worden gehaald. Bedrijven moeten er dus echt wel mee aan de slag.”
Moet de OMWB zelf ook actie ondernemen?
“Dat klopt en dat doen we ook natuurlijk. Net zoals veel andere organisaties hebben we een mobiliteitsplan. We stimuleren medewerkers om op de fiets naar het werk te komen of het openbaar vervoer te gebruiken. Ook hebben we voor werkzaamheden in de directe omgeving een elektrische OMWB-fiets. De registratieplicht is vooral bedoeld voor bewustwording. Dat geldt ook voor ons. We kunnen altijd verbeteren en daar werken we aan.”
Meer informatie

Narda Smulders met de elektrische OMWB-fiets